K-Market Koivukuja
1. Ulkoinen Ilme
-helposti huomattava
-ulkoympäristö on melko siisti
-nimi kilvet ovat kunnossa
-K-market Koivukujalla ei ole näyteikkunoita
-pysäköinti tiloja voisi olla enemmän
-aukiolo ajat ovat pitäneet auki sovituilla ajoilla
2. Kaupan sisäilme
-opasteet ovat hyvin näkyvillä
-kulkureitit ovat avonaiset
-värit ovat selkeitä ja vaaleita
-sisämainonta on hyvin näkyvillä
-taustamusiikki on yleensä tavallisia radiokanavia
-paistetut tuotteet tuoksuvat kauppaan mennessä
-tavaroiden esillepano on hyvin selkeää
-kaupassa käy monta erilaista ikäryhmää
-myyjillä on yrityksen logoilla valmistetut vaatteet
3.Lajitelmat ja valikoimat
-lajitelmia on monipuolisesti
-leipätuotteet,makkarat,säilykkeet,juustot,maitotuotteet,murot,teet,kahvi,pesuaineet,virvokkeet,pakasteet,karkit,
4.hinnoittelu
-tuotte on hinnoiteltu tuotteelle sopivaksi.
-tarjoukset on helposti huomattavissa
5
-Jonot kulkevat nopeasti eteenpäin
-työntekijöillä löytyy ammattitaitoa
6.Maksuvaihe
-kortti,seteli
-kaupassa on kaksi kassaa jotka molemmat ovat käytössä tarpeen tullen
-maksaminen tapahtuu yleensä aika nopeasti
7
-poistumisreittejä on useampi
8.loppumielikuva 4
Kiinnostava näyteikkuna tehtävä
Mikä ikkunassa kiinnittää huomiotasi?
Huomio kiinnittyy ensimmäisenä näyteikkunassa ylhäällä riippuviin valoihin.
Kuinka ikkuna somistus on toteutettu?
Ikkunasomistus on toteutettu aika monipuolisesti. ikkunassa on käytetty somistus tuotteista vaatteisiin.
Mitä kiinnostavia tuotteita on ikkunassa?
Sisustustavaroita esim. koriste tyynyjä ja verhoja. vaatteita oli myös toisessa näyte ikkunassa.
Millä keinoilla ikkuna houkuttelee liikkeeseen?
Monipuolisilla ja hienoilta näyttävillä sisustus tuotteilla.
Pukeutumisen esillepano
Kaupassa valikoima pitää olla houkutteleva ja ajankohtainen, joka päiväinen.
Myyntikalusteista pitää löytyä yhteen sopivuutta ja ajankohtaiset asukokonaisuuden pitää löytyä helposti ja nopeasti. Sesongin keskeiset tuotteet pitää olla hyvin esillä!
Tuotteita pitää olla runsaasti ja monen erikokoisia ja muutenkin runsaasti tarjolla, myös edulliset hinnat houkuttelevat asiakkaita puoleensa. Tuote on myös helppo saada myytyä jos sen saatavuus on helppoa ja vaivatonta. Myös tuotteissa pitää olla tarjolla monia eri värejä. Vaatteet ripustetaan myyntipiikkeihin jotta vaatteet pysyvät siistinä. Jos tuotteen toimittamisessa on katkos niin sitä pitäisi ilmoittaa hyllyssä olevalla tuotteen tyhjällä paikalla, tilapäisesti siihen voi sijoittaa jonkun muun tuotteen jos siihen löytyy sopiva. Muoti muuttuu vaatteissa paljon vähässä ajassa. tuotteiden pitää olla siististi hyllyssä eivätkä saa roikkua lattialla puoliksi, koska ne ovat ihmisten kulkutiellä ja ne likaantuvat siellä.
Asuste puolen hoitaminen ei voi olla vain yhden ihmisen vastuulla. Poistorekkien siisteydestä tulee myös huolehtia päivittäin. Vaatteet tulee sijoittaa tuoteryhmittäin. Poisto tuotteet pitää merkitä ja siirtää eri paikkaan. Muista huolehtia että markkinoidut tuotteet ovat esillä! Muista selkeä hinnannäyttö.
Sesonki aikana lahjatuotteiksi sopivia artikkeleita.
Asusteita voi käyttää eri tavalla ja niitä voi sijoittaa eri tasojen päälle.
Urheiluvaatteilla on suuri merkitys. Miesten ja naisten vaatteet omana kokonaisuutenaan.
Alennukset voidaan merkitä prosenteilla tai tasaraha merkinnöillä.
Yleistehtäviä Visuaalisesta myyntityöstä
1. Luettele myyjän tärkeimmät tehtävät myymälässä.
Myyjän tärkeimpiä tehtäviä myymälässä on tavaroiden purkaminen,- pakkaaminen,- hinnoittelu, tuotteiden esille laitto myymälässä, tavaroiden tilaus ja vastaanotto myymälään.
2. Luettele somistajan tehtäviä myymälässä.
Somistajan tehtäviä myymälässä on: suunnittelee ja toteuttaa näyteikkunan esille laiton, maalaavat ja tekstaavat kylttejä, pukevat mallinukkeja ja asettelevat somistusmateriaaleja somistettavaan tilaan.
3. Etsi internetistä mieleisesi yritys ja selvitä sen laatutavoite.
Bik Bok on kansainvälinen vaatekauppa, yritys luo kausittain erilaisia mallistoja.
4. Onko mielestäsi pölyjen pyyhkiminen osa yrityksen laatutavoitetta? perustele vastauksesi.
Mielestäni kyllä on, koska sillä tavalla yritys saa itsensä näyttämään siistimmältä ostajien silmissä.
5. Luettele, millaisia työvälineitä myyjä käyttää.
Myyjän työvälineitä ovat: kassa, hinnastolukija, työvaatteet, muistivihko, kynä, työ hanskat, veitsi, lähetyslistat ja kärryt.
6. Millaisessa myymälässä tehdään massaesillepanoja?
Massaesillepanoja tehdään esim. vaatekaupoissa ja autoliikkeissä
7. Mainitse 5 erilaista myymäläkalustetta. Etsi niiden tavarantoimittaja ja myymäläkalusteiden hinnat.
10. Miksi myymälässä tarvitaan opasteita?
Myymälässä tarvitaan opasteita, koska sillä tavalla asiakkaat osaisivat etsiä tavaroita oikeista paikoista.
11. Mikä on hyllypuhuja?
Hyllypuhuja saa asiakkaan kiinnostumaan tai jopa ostamaan esiteltävän tuotteen.
12. Myyntipöydältä on tuote loppumassa ja kampanja- aikaa on vielä jäljellä. Mitä teet?
Tavaran tilaaminen lisää kauppaan mistä se on päässyt loppumaan, kun tavara on tullut niin se laitetaan sille varattuun paikkaan.
13. Mitä teet, jos huomaat, että myymälän valaisin on rikkoontunut?
Kertoisin asiasta huoltomiehelle, joka voisi sitten käydä vaihtamassa uuden valaisimen rikkimenneen tilalle.
14. Etsi netistä tietoa siitä, mitkä lait suojaavat kuluttajaa hintaviestinnältä.
Markkinointi säätely, Sopimusehtojen säätely, Kuluttajankauppa ja Etämyynti ja kotimyynti.
15. Esittele, mitä tarkoittaa fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ergonomia.
Ergonomian tavoitteena on kehittää fyysistä toimintaa kokonaisuutena siten että se on työntekijälle sopivaa toistomääriltään ja voiman tarpeiltaan. Fyysistä toimintaa voidaan säädellä ergonomian keinoin. Voimankäyttö ja työtahti voidaan määrittää työntekijälle suorituskykyyn nähden sopivaksi. Psyykkinen ergonomia tarkastelee ihmisen vuorovaikutusta toimintajärjestelmien kanssa tiedonkäsittelyn näkökulmasta. Sen avulla voidaan huomioida ihmisen tapaa käsitellä tietoa tuotteiden, työkäyttäytymisen, työympäristön ja työvälineiden kehittämiseen. Sosiaalinen ergonomia käsittelee sosioteknisten järjestelmien kuten käytäntöjen ja prosessien optimointia. Tutkimusta tehdään esimerkiksi aikatauluttamisessa, työtyytyväisyydessä ja ryhmätyöskentelystä.
Kampanja tehtävä
T1
a,b,c)
Hintasauruksen hirmutarjoukset: Lidli, Maanlaajuinen
Mammuttimarkkinat K-citymarket, Maanlaajuinen
Netto-päivät Tokmanni, Maanlaajuinen
Black Friday, Useita yrityksiä, Maailmanlaajuinen
Asiakasomistaja-päivät S-Ryhmä, Alueellinen
d) Slougan:
Netto-päivät: Neton,neton,netto!
Black Friday: Nimi toimiii slouganina
Mammuttimarkkinat: Mammutti
Hintasauruksen hirmutarjoukset: Hirmutarjoukset
Tavoite:
Asiakasomistaja-päivä: Saada asiakasomistajat ostoksille lupaamalla alennusta
e)
Asiakasomistaja-päivät: Ajankohta vaihtelee osuuskunnittain
Markkinointi ja Mainonta
Tehtävä 1
a) Mikä on kampanjan nimi? Tuttu murjottaja nousi ilmiöksi
b) Kuka tai mikä kampanjan järjestää? Nordisk Film Finland, Solar Films, Carat
c) Kuvaile kampanjan kohderyhmää? Nuorista-Vanhuksiin
d) Mikä on kampanjan tavoite? Tehdä elokuva nopeasti tunnetuksi kaikenikäisille suomalaisille.
e) Kerro kampanjan budjetista. Elokuvatuotannon budjetti oli Suomen elokuvasäätiön mukaan ollut 1,8 miljoonaa euroa.
f) Millainen on kampanjan sanoma, mahdollinen pakkaus, tuotekuvaus? Sanoma oli saada ihmiset tulemaan katsomaan elokuvaa.
g) Missä medioissa kampanjaa pyöritettiin? Telkkarissa, Youtubessa ja Lehdissä.
h) Mikä on kampanjan aikataulu? Toukokuusta- Syyskuuhun 2014
i) Kampanja huipentui ensiiltaan
j) Miten kampanja onnistui? Mitä hyvää ja mitä huonoa? Hyvää kun niin moni ihminen kävi katsomassa elokuvan. Huonoa pitäisi vielä enemmän saada nuoria kiinnostumaan elokuvasta.
Tehtävä 2
Pori laittoi tuoksunsa hajuvesipulloon
Porin kaupunki lanseerasi yhteistyössä mainostoimisto Staartin kanssa oman nimikkohajuvetensä elokuussa. Kyse on tiettävästi maailman ensimmäisestä kaupunkituoksusta, joka perustuu kaupungin aitoihin tuoksuihin. Max Perttula suunnitteli Eau de Pori-parfyymin. Viestintäsuunnittelija Elli-Mari Sulonen kertoo hajuvedestä näin: Idea hajuvedestä syntyi viime kesänä yhdessä mainostoimiston kanssa. Hän toivoo hankeen myötä, että yhä useampi rakastuu Poriin. Hajuveden lanseerausta on tuotu esille pääasiassa Porin omissa sosiaalisen median kanavissa. Eikä varsinaista massamediakampanjaa tämän hankkeen yhteydessä ole tulossa. Vastaanotto on ollut hyvin myönteistä. Ensimmäinen sadanpullon erä myytiin Visit Porin kivijalkamyymälässä ja verkkokaupassa loppuun muutamassa tunnissa. Uusia tuote-eriä tulee varmasti myyntiin, mutta tuskin puhutaan kuitenkaan tuhansista pulloista. Rakastu Poriin- kampanja on laitettu rahaa kahden vuoden aikan n. 45 000 - 50 000 euroa. Eau de Porin osuus siitä on ollut lanseeraukseen mennessä n. 15 000 euroa.
Toimeksiantoja
14.1.2019 ja 15.1.2019
tehtiin Raunin tunneilla toimeksiantoja. 14.1 sain tehtäväksi tehdä putken alaoveen opasteen. Kaikki muu meni ihan hyvin mutta leikkaus oli haastavampaa. Ei meinannut leikkaus mennä suoraan. 15.1 lähdimme kokeilemaan saisimmeko ikkunateippauksen oveen tehtyä. Loppujen lopuksi emme voineet laittaa ikkunateippiä paikoilllen, kun oli liian kylmä ulkona. Ikkuna kerkisi jäätyä ennen kuin olimme saaneet laitettua teippiä ikkunaan.
Maanantai 21.1.2019
Tein Henrin kanssa koulun käytävillä oleviin harmaisiin opaste tauluihin uusia opaste sanoja.
Torstai 31.1.2019
Tein toimeksiantoa somistamossa. Tehtävänä oli painaa kangaskasseihin teksti painantakoneella.
Hei, Sanna-Elina,
VastaaPoistaolet Havainnointitehtävässä hyväksyttävästi vastannut kysymyksiin. Toki kuvat olisivat antaneet vielä lisää mielenkiintoa. Samoin Kiinnostava näyteikkkuna -tehtävä vaatisi suorastaan kuvan mukaan. Yleensä myyjä/yrittäjä antaa ottaa sisätiloissakin kuvia esillelaitoista, kun vain katsot, että ei näy kuvissa tunnistettavasti asiakkaita.
Otahan jatkossa lisää kuvia, niin pääset H2-tasolle helposti.
Intoa edelleen tutustumaan somistuksen ihmeelliseen maailmaan toivottaa Rauni-ope
Hei, Sanna-Elina,
VastaaPoistataustat visuaalisesta myyntityöstä (yleistehtävät 1-15) olet tehnyt vahvaa tyydyttävää tasoa. Ainoastaan tehtävä 14 eli tutustuminen kuluttajansuojalakiin oli jäänyt sinulta tekemättä. Molemmat kampanjatehtävät on hyväksytysti tehty.
Toimeksiantojen kommentoinnista puuttuu edelleen kuvia. Tekstiäkin olisit voinut tarkistaa esim. kertomalla kenelle toimeksianto on, millaisia työvaiheita kussakin ollut ja tietenkin kuvia. Tehtävien kokonaisarviointia vahvaa tyydyttävää tasoa.
Kiitos tästä. Oli mielenkiintoista lukea, mitä kaikkia asioita on hyvä ottaa huomioon. Meillä tähän visuaaliseen puoleen parhaillaan keskitytään. Olisi tarkoitus muuttaa kaupan ilmettä niin sisältä kuin ulkoa, samoin uudistaa meidän mainosta. On etsinnässä myös ammattilainen, joka tekisi esimerkiksi valomainokset ja muotoon leikatut kohokirjaimet. https://mainostaloteippari.pro/tuoteosastot/3d-tulosteet-ja-leikkuu/
VastaaPoista